Skip Ribbon Commands
Skip to main content

مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري قم از سال ۱۳۷۹ تحت عنوان واحد خدمات كامپيوتري فعاليت خود را آغاز نمود و در طي ۱۰ سال فعاليت خود تلاش موثري در زمينه توسعه و گسترش فناوري اطلاعات و ارتباطات(ICT) و حركت در مسير نيل به شهرداري الكترونيكي ارائه نموده است.

چشم انداز:
چشم‌انداز ترسيم شده براي توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در شهرداري كلان‌شهرقم بصورت زير تعريف مي‌گردد:
ارائه خدمات مطلوب و مناسب به شيوه‌اي دقيق، سريع و امن به كمك فناوري اطلاعات و ارتباطات در راستاي تحقق شهرداري الكترونيك در كلان‌شهر قم
نكته مهم در تدوين چشم‌انداز ICT اين است كه چشم‌انداز تدوين شده مي‌بايست در راستاي ماموريت و اهداف كلان شهرداري تعريف گردد و كليه حوزه‌هاي شهرداري را تحت پوشش قرار دهد.

ماموريت:
 موارد ذيل را ميتوان بعنوان ماموريت حوزه ICT  برشمرد:
۱. ارائه خدمات و اطلاعات تحت بسترها و زيرساختهاي مناسب ICT
۲. ايجاد دسترسي الكترونيكي و توجه به سريع، دقيق، امن و بدون محدوديت بودن خدمات و اطلاعات
۳. نهادينه كردن فناوري اطلاعات و ارتباطات در شهرداري و نظارت و كنترل توسط IT
۴. توسعه روز افزون شهرداري و تعالي سازماني شهرداري كلان‌شهر قم

  اهداف:
از جمله اهداف شهرداري الكترونيكي اجراي سيستمهاي مبتني بر دانش فنآوري اطلاعات و با اصول الكترونيكي است كه با اجراي اين سيستمها همه شهروندان بتوانند با دسترسي سريع و آسان، از طريق شبكه هاي كامپيوتري اطلاعات مورد نياز را دريافت كرده، درخواستهاي خود را مطرح نموده ، روند درخواست را تا رسيدن به پاسخ پيگيري نمايد و در نهايت پاسخ مناسبي براي درخواست خود دريافت دارد، روندي كه ضمن دقت و سرعت بالا ، بهره وري در سيستمهاي مديريت شهري را بالا برده و امكان استفاده بهينه از وقت و نيروي انساني را ميسر مي‌سازد، تا فرآيندي كارآمد براي پيشرفت جامعه ايجاد گردد.
لذا از اهداف اين مديريت ميتوان به موارد ذيل اشاره نمود:
۱-ايجاد يك زيرساخت مناسب، امن و مطمئن و توسعه سيستم‌هاي اطلاعاتي - عملياتي جامع ويكپارچه )عمومي و تخصصي (و فراهم ساختن كليه تعاملات و ارتباطات ( درون و برون سازماني ) و ارائه خدمات بر خط به ذينفعان و شهروندان در قالب پورتالي پويا
۲- مديريت متمركز و تخصصي نمودن  ICT شهرداري در حوزه‌هاي " دانش فني، منابع انساني، مديريت منابع و سرمايه‌گذاري‌ها و نظارت و مديريت طرح‌ها"
۳- مديريت جامع اطلاعات و ايجاد پايگاه‌ جامع اطلاعات شهري در راستاي شهرداري الكترونيكي
۴- ايجاد و توسعه پايدار مديريت و برنامه‌ريزي شهري و تحقق مديريت يكپارچه شهري 
۵- تعالي جايگاه شهرداري و دستيابي به شهرداري الكترونيكي

 بخش عمده‌اي از ترافيك شهري، فساد اداري، هزينه هاي انجام كار، برخوردها و ناراحتي‌هاي رواني كارمندان و ارباب رجوع و انبوهي ديگر از مشكلات اجتماعي، از ناكارآمدي روش‌هاي اداري ريشه مي‌گيرد. توسعه شهرها با رويكرد بكارگيري فناوري اطلاعات، دستاوردهاي بسياري را براي شهروندان، سازمان‌هاي شهري و ديگر ذينفعان شهري داشته است، بطوريكه با فراهم شدن بسترهاي شهرهاي الكترونيكي در راستاي شهروندمداري، " شهرداري الكترونيكي " مزاياي زيادي را براي شهر و شهروندان داشته است كه مهمترين آنها به شرح زير مي‌باشد.

     ايجاد زيرساخت ارتباطي مطلوب و مناسب براي شهر
     فراهم آوردن و ايجاد بستر و كانال‌هاي آموزشي
     بهبود كيفيت زندگي مردم با پاسخ به نيازهاي آنها
     ارائه و سعي بر ارائه خدمات يك مرحله‌اي
     تقويت محيط رقابتي شهر
     تسهيل تعاملات و ارتباطات بين سازماني
     دسترسي ۲۴ ساعته به خدمات شهري
     افزايش مشاركت مردمي در اداره شهري
     كاهش مقوله ترافيك شهري با فرهنگ‌سازي و اطلاع‌رساني و ناوگان منظم شهري
     ايجاد يك MIS جامع براي مديران سازمانهاي شهري
     صرفه‌جويي در منابع شهري
     كاهش هزينه‌هاي فعاليت‌هاي اداره و امور شهري
     كاهش فساد اداري و صحت و اعتبار عملكرد كاركنان
     سامانه‌هاي اطلاع‌رساني و افزايش آگاهي مردم
     نشر و تبليغ فرهنگ و عقايد بومي و اسلامي
     مديريت واحد شهري​