ورود به سایت
شهرداری قم

خودروهای تک سرنشین؛ نمک بر زخم ترافیک شهری

رهاورد افزایش خودروهای سطح شهر، مسأله‌ای جز افزایش ترافیک و آلودگی هوا نیست. بسیاری از شهروندان از ابتدای صبح تا هنگام بازگشت از محل کار و حتی هنگام شب نیز با این مسأله دست و پنجه نرم‌ می‌کنند.

هسته مرکزی شهر و میدان جانبازان، سه‌راه حیدریان، بلوار امین و میدان شهید مطهری از مکان‌های دارای ترافیک در شهر قم است. ساخت پل نه دی روزنه امیدی بود که ترافیک میدان جانبازان کاهش پیدا کند، ولی هنوز ترافیک در این بخش وجود دارد.یکی از شهروندان که صبح و عصر برای‌‌ تردد به محل کارش باید به مرکز شهر بیاید اظهار می‌کند: این موضوع که مردم برای انجام هرکاری خودروهای خود را از منازل خارج می‌کنند، مشکلات ترافیک را افزایش می‌دهد. «علی شعبانی» عنوان می‌کند: در برخی خانواده‌ها، شمار خودروها به اندازه تعداد اعضای خانواده افزایش پیدا کرده که این اتفاق هم عاملی برای افزایش ترافیک است. یکی دیگر از شهروندان قمی نیز تصریح می‌کند: اگر هنگام ترافیک به خودروها نگاهی بیندازیم اکثر آنها تک سرنشین هستند. «شهاب رضایی» ادامه می‌دهد: شهروندان باید بپذیرند اگر قرار است در هسته مرکزی شهر‌‌ تردد کنند، باید از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. کارمند اداره‌ای در خیابان امام خمینی(ره)درباره چگونگی کاهش ترافیک می گوید: استفاده از خدمات الکترونیکی و تجمیع کارها برای کاهش مراجعه به هسته مرکزی از عواملی‌است که در کاهش ترافیک مؤثر است. «کمال شمس» ادامه می‌دهد: از وقتی در خیابان امام خمینی(ره)طرح اتوبوس‌های سریع‌السیر به مرحله اجرا درآمده‌است ترغیب شدم که از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنم و با توجه به اینکه دیگر دغدغه‌ پیدا کردن جای پارک و تصادف و جریمه را ندارم از این موضوع راضی‌ام.   معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم با اشاره به طرح جامع حمل‌ونقلی عنوان می‌کند: بر اساس این طرح یکسری تقاطع‌ها در شهر به دلیل تلاقی‌های مهم و رینگ‌های ارتباطی است. این تلاقی‌ها در طرح جامع حمل‌ونقل تشخیص داده و مکان‌های ساخت تقاطع غیر‌همسطح، چهارراه، میدان و دوربرگردان در آن تعیین شده‌است.

مسیح‌الله معصومی یادآوری می‌کند: بر اساس وضعیت اقتصادی و توان اجرایی در شهر و مجموعه شهرداری به تدریج تقاطع غیر‌همسطح ساخته می‌شود. یکی از تقاطع‌هایی که به شکل پل با رمپ و لوپ در طرح جامع حمل‌ونقل در نظر گرفته شده، پل نه دی است. به گفته وی، اکنون با استفاده از پل نه دی بخشی از ترافیک میدان جانبازان به استناد مطالعات و برداشت‌های میدانی کاهش پیدا کرده‌است، ولی اصلی‌ترین تأثیر پل جمهوری زمانی‌است که رمپ و لوپ‌های آن اجرا شود. معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم تصریح می‌کند: به‌طور جدی به دنبال ساخت ادامه بلوار جمهوری در منطقه ۲ هستیم، یعنی از جایی که اکنون پل نه دی به منطقه ۲ وارد شده تا میدان امام حسین(ع) و سپس ادامه این بلوار به سمت کمربندی. با اجرا شدن این طرح بخشی از ترافیک هسته مرکزی به‌ویژه میدان جانبازان کاهش پیدا می‌کند. وی با بیان اینکه هیچ‌گاه نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم ترافیک میدان جانبازان با اصلاح معابر و ایجاد تقاطع‌های غیر‌همسطح حذف شود، گفت: ترافیک این بخش قابل کنترل است، به‌طوری که روند این کنترل، بخشی از سوی ما اتفاق می‌افتد که رینگ‌ها و شبکه معابر را کامل کنیم و حمل‌ونقل عمومی را توسعه دهیم و بخشی دیگر به مردم و شهروندان وابسته است.

معصومی تأکید می‌کند: با توجه به افزایش تعداد خودرو در شهر، ساخت تقاطع‌ها و معابر پاسخگوی حجم خودروی وارد شده به شبکه معابر نیست. راه علاج این مشکل به‌ویژه در هسته مرکزی استفاده نکردن از وسیله نقلیه شخصی است. البته با ایجاد محدوده طرح ترافیک این برنامه شروع شده و ممکن است این محدوده در آینده بزرگ‌تر شود. وی ادامه می دهد: این کار به میزان و نحوه فرهنگسازی و استفاده مردم از حمل‌ونقل عمومی بستگی دارد. اگر مردم این تغییرات را نپذیرند، مجبوریم از طریق اعمال قانون و وضع ضوابط از‌‌ تردد وسیله نقلیه در هسته مرکزی جلوگیری کنیم.کسی نمی‌داند انگشت اتهام مسأله ترافیک شهری را به سوی برنامه‌ریزان شهری، مسئولان اجرایی یا شهروندان نشانه برود ولی این مطلب روشن است که ترافیک زاییده امروز نیست که در مدت زمان کمی بتوان آن را ریشه‌کن کرد. باید بپذیریم قم شهری است که هسته مرکزی آن به دلیل وجود بارگاه حضرت معصومه(س)، بسیاری از فضاهای تجاری و مدارس علمیه محل‌‌ ترددهای زیادی است که در این‌گونه مواقع باید از وسایل حمل‌و نقل عمومی استفاده شود. اکنون توسعه و ساماندهی این وسایل در دستور کار قرار گرفته است. باید در نظر داشت رشد فزاینده وسایل نقلیه متناسب با تعداد اعضای خانواده‌ها سبب وخیم‌تر شدن ترافیک در اعضا و جوارح شهر شده و درمان این زخم بدخیم نیازمند مشارکتی همگانی است.